ΠΑΝΤΑ ΚΟΥΡΑΖΕΤΑΙ ΚΑΝΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΣΙΩΠΗ 'Η ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΘΟΡΥΒΟ!

Thursday, June 29, 2006

PRESENTATION SKILLS

Η Παρουσίαση
Πώς την ερμηνεύουν τα λεξικά:


• Παρουσίαση (η) I κ. Παρουσιάσ-εως, -εις, -εων l
• H επίδειξη προσώπου ή πράγματος μπροστά σε κάποιον.
• Η προβολή προς τα έξω κατά συγκεκριμένο τρόπο.
• Οι συστάσεις, κατατοπιστικές πληροφορίες που δίνονται για πρόσωπο σε προφορική ανακοίνωση, βιβλίο ή στον τύπο.
• Η εκφώνηση ραδιοφωνικής εκπομπής, η εμφάνιση κάποιου ως παρουσιαστή σε τηλεοπτική εκπομπή.
• Η επίσημη εκδήλωση στην οποία παρουσιάζεται στο κοινό κάτι.

Η Παρουσίαση (συν.)
Λίγο πιο ειδικά...
• Είναι η προσπάθεια κάποιου να μεταδώσει ένα μήνυμα σε ένα κοινό το οποίο τον παρακολουθεί.
• Η έννοια της παρουσίασης εμπεριέχει τις αξίες του διαλόγου, αφού οι δέκτες αυτής, μετά την ολοκλήρωσή της καλούνται να σχολιάσουν, να κάνουν παρατηρήσεις ή να συζητήσουν γύρω από το θέμα το οποίο τους παρουσιάστηκε. Άλλωστε αυτή είναι και η ουσία της.
• Δηλαδή η επιτυχημένη μετάδοση του μηνύματος και η εξαγωγή σωστών συμπερασμάτων.
• Άρα η Παρουσίαση ως διαδικασία στηρίζεται στη βασική αρχή της ανθρώπινης επικοινωνίας.

Ακόμα πιο ειδικά:
“Management is the art of getting things done.
A presentation is a fast and potentially effective method of getting things done through other people.
In managing any project, presentations are used as a formal method for bringing people together to a plan, monitor and review its progress.”

Πετυχημένη Παρουσίαση
• Είναι η παρουσίαση που ο μονόλογος του παρουσιαστή μέχρι την ολοκλήρωσή της καταλήγει σε διάλογο ανάμεσα σε αυτόν και το κοινό του.


• Το πιο βασικό κριτήριο για μία πετυχημένη παρουσίαση δεν είναι μόνο το πόσο καλά μεταφέρθηκε το μήνυμα αλλά και η αποδοχή που είχε από το κοινό που παρουσιάστηκε.
• Το σύνολο της προετοιμασίας για μία παρουσίαση και το περιεχόμενο της δεν πρέπει να σχηματίζονται βάσει των χαρακτηριστικών της προσωπικότητας του ομιλητή αλλά βάσει του κοινού που θα την παρακολουθήσει.
• Στόχος μίας επικοινωνίας είναι το να γίνει το μήνυμα της κατανοητό ΚΑΙ αντιληπτό από τον αποδέκτη, ο οποίος θα είναι σε θέση να το θυμάται μετά την ολοκλήρωσή της.
• Το ακροατήριο τη στιγμή που παρουσιάζουμε έχει στο μυαλό του χιλιάδες πράγματα τα οποία ίσως είναι πιο σημαντικά από αυτά τα οποία έχουμε να του πούμε. Άρα πρέπει να του τραβήξουμε την προσοχή για να μας ακούσει.

Πετυχημένη Παρουσίαση (συν.)
• Λέξη κλειδί: Προετοιμασία
• Πριν από κάθε πετυχημένη προσπάθεια, από την πιο μικρή μέχρι την πιο μεγάλη, υπήρξε μία έστω και στοιχειώδης προετοιμασία.
• Φυσικά όσο πιο καλά είμαστε προετοιμασμένοι για κάτι, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες το αποτέλεσμα να είναι πετυχημένο.
• Η προετοιμασία μίας παρουσίασης δεν είναι μόνο το τι θα πούμε αλλά και με ποιο τρόπο θα το πούμε.

• Πολλές ιδέες δεν προχώρησαν ποτέ επειδή δεν παρουσιάστηκαν σωστά.
• Συνήθως για να παρουσιαστεί μία μεγάλη ιδέα αρκούν μόνο 5 λεπτά. Όμως για αυτά τα 5 λεπτά μπορεί να χρειάζεται μία ολόκληρη ώρα προετοιμασίας για να μπορέσει να εξηγηθεί σωστά.
• Ακόμα και το ποιος θα είναι ο τόνος φωνής που θα χρησιμοποιήσουμε ίσως είναι καθοριστικός.
• Δεν σημαίνει ότι επειδή εμείς έχουμε στο μυαλό μας την ιδέα, την «έχει» απαραίτητα κι αυτός που θα την παρουσιάσουμε.
Η προετοιμασία μίας Παρουσίασης: 1ο βήμα
• Το πρώτο βήμα για την προετοιμασία μίας παρουσίασης είναι το καθορίσουμε ποιος είναι ο στόχος της.
• Μία παρουσίαση μπορεί να έχει στόχο:
– Να παρουσιάσει τα αποτελέσματα μίας έρευνας
– Να εκτιμήσει μία πρόταση
– Nα παρακινήσει μία ομάδα εργασίας
– Nα παρουσιαστεί μία ιδέα
• Kάθε φορά πρέπει η παρουσίαση να έχει έναν, και μόνο έναν στόχο. Μόνο τότε θα γίνει κατανοητό το μήνυμα της.
Κάθε άλλη προσέγγιση είναι μία εξασφαλισμένη αποτυχία.

Η προετοιμασία μίας Παρουσίασης: 1ο βήμα (συν.)
• Τι γίνεται όμως όταν καλούμαστε (καλώς ή κακώς) να παρουσιάσουμε τις απαντήσεις – απόψεις – μελέτη μας σε 2 ή περισσότερα ζητούμενα?
• Τότε «σπάμε» την παρουσίασή μας σε διαφορετικές ενότητες με αρχή και τέλος. Ολοκληρώνουμε πρώτα τη μία και στη συνέχεια προχωράμε στην επόμενη αντιμετωπίζοντας την ενότητα σαν μία διαφορετική παρουσίαση.
Η προετοιμασία μίας Παρουσίασης: 2ο βήμα
• Το δεύτερο βήμα είναι να ταυτοποιήσουμε το κοινό στο οποίο καλούμαστε να παρουσιάσουμε.
• Είναι διαφορετική η προετοιμασία για μία παρουσίαση η οποία απευθύνεται σε φοιτητές πανεπιστημίου και τελείως διαφορετική αυτή που πρέπει να γίνει στο τμήμα Marketing μίας πολυεθνικής εταιρίας.
• Είναι καλό να γνωρίζουμε από πριν το προφίλ του ακροατηρίου μας, όπως επίσης και το τι περιμένουν να ακούσουν από μας.
• Π.χ. Αν είστε brand manager και το ανώτερο management της εταιρίας σας έχει εντοπίσει ότι το βασικό της brand εταιρίας είναι παρωχημένο (old fashioned – out of date) και ότι πρέπει να προχωρήσετε σε αντικατάσταση του, θα πρέπει να δοθεί έμφαση από το ξεκίνημα της παρουσίασης σας ό,τι έχετε εντοπίσει και σεις το πρόβλημα αυτό και το νέο προϊόν το οποίο έχετε να προτείνετε είναι μοντέρνο και ταιριάζει με τη στρατηγική της εταιρίας.
• Με λίγα λόγια αν η παρουσίαση σας δίνει λύση σε ένα πρόβλημα τονίστε το από το ξεκίνημα. Έτσι θα κερδίσετε την προσοχή του κοινού σας από την αρχή, αρκετά σημαντικό για την συνέχεια της παρουσίασης.


Η προετοιμασία μίας Παρουσίασης: 2ο βήμα (συν.)
• Η παρακάτω λίστα βοηθάει αρκετά στο να καταλάβουμε τα χαρακτηριστικά του κοινού μας
– Τι τους αρέσει και τι δεν τους αρέσει?
– Ποιο είναι το background τους, η ειδικότητα τους?
– Ποια είναι η «γλώσσα» που μιλάνε?
– Ποιο είναι το πιο σημαντικό πρόσωπο?
– Πόσο γνώστες του θέματος είναι?
– Τι περιμένουν από μας?
– Τι μπορεί να τους προσφέρει η παρουσίαση μας?

Η προετοιμασία μίας Παρουσίασης: 3ο βήμα
• To τρίτο βήμα είναι η δομή της παρουσίασης.
• Πώς ξεκινάμε, πώς συνεχίζουμε, πώς τελειώνουμε.
• Χρειάζεται μία εισαγωγή ώστε να κατανοήσει το κοινό μας ποιο ακριβώς είναι το θέμα της παρουσίασης (ή να το υπενθυμίσει), ποιος είναι ο στόχος της και ποιο ζητούμενο έρχεται να επεξεργαστεί - λύσει.
• Στη συνέχεια πρέπει να προχωρήσουμε στην ανάλυση της συλλογιστικής – ροής σκέψης που μας οδήγησε στη λύση που προτείνουμε.
• Και τέλος πρέπει να προχωρήσουμε σε μία σειρά από συμπεράσματα τα οποία οποία θα επιβεβαιώνουν την αποτελεσματικότητα της πρότασης μας ή που θα παρουσιάζουν τα πλεονεκτήματά της.

Η προετοιμασία μίας Παρουσίασης: 3ο βήμα (συν.)
• Αν δεν έχουμε δομή τότε η σκέψη μας παρουσιάζεται με ημιτελή τρόπο με αποτέλεσμα το κοινό μας να μπερδευτεί και φυσικά να απορρίψει την πρόταση μας.
Η προετοιμασία μίας Παρουσίασης: 3ο βήμα (συν.)
• Η παρακάτω λίστα βοηθάει αρκετά ώστε να καταλάβουμε πως περίπου πρέπει να είναι η δομή της παρουσίασης μας
– Τι θέλω να πετύχω με την παρουσίαση? Να πληροφορήσω? Να πείσω? Να ψυχαγωγήσω?
– Ποιος είναι ο βασικός στόχος της παρουσίασης?
– Σκιαγραφείστε τον σκοπό που γίνεται η παρουσίαση? Ποιο είναι το πρόβλημα και ποια η αιτία του?
– Συγκεντρώστε τα στοιχεία της μελέτης και «χτενίστε» τα. Παρουσιάστε μόνο ότι είναι απαραίτητο να ακούσει το κοινό σας.

– Πόσο χρόνο έχω στη διάθεσή μου?



Η προετοιμασία μίας Παρουσίασης: 3ο βήμα (συν.)
• Υπάρχουν 5 διαφορετικές προσεγγίσεις για το πώς μπορεί να δομηθεί μία παρουσίαση.
– Sequential Argument
– Hierarchical Decomposition
– Question Orientated
– Pyramid
– The Meaty Sandwich


Η προετοιμασία μίας Παρουσίασης: 3ο βήμα (συν.)
Sequential Argument

• Eίναι μία από τις απλούστερες μεθόδους παρουσίασης και βασίζεται στη λογίκη της ¨εις άτοπον επαγωγή¨.
• Χαρακτηριστικό της τεχνικής αυτή είναι ανάπτυξη μίας σειράς επιχειρημάτων τα οποία στο συνδυασμό τους καταλήγουν σε ένα λογικό συμπέρασμα, το οποίο αποτελεί και τη λύση στο ζητούμενο – πρόβλημα το οποίο έχει τεθεί.
• Χρησιμοποιείται κυρίως σε παρουσιάσεις χαμηλής σημαντικότητας, οι οποίες έχουν στόχο κυρίως να υπενθυμίσουν ή να γνωστοποιήσουν στο κοινό τη ροή σκέψης και των συμπερασμάτων – αποφάσεων που έχουν προκύψει.

Η προετοιμασία μίας Παρουσίασης: 3ο βήμα (συν.)
Hierarchical Decomposition
• Σε αυτή τη τεχνικής πρέπει η ομάδα κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας να «σπάσει» την απάντηση του ζητούμενου σε επιμέρους απαντήσεις τις οποίες θα πρέπει να ιεραρχήσει με βάση την σημαντικότητα τους.
• Π.χ. Η εταιρία που εργάζεστε διαπιστώνει ότι οι πωλήσεις των προϊόντων της έχουν φθίνουσα πορεία. Οι πωλήσεις μπορούν να αυξηθούν με 1. ανανέωση της συσκευασίας, 2. με κάποιο promo – δώρο και 3. με μία διαφημιστική καμπάνια η οποία θα υποστηρίξει την προσπάθεια αυτή. Αυτές τις 3 λύσεις τις ιεραρχούμε βάσει της σημαντικότητας τους και τις παρουσιάζουμε.
Η προετοιμασία μίας Παρουσίασης: 3ο βήμα (συν.)
Question Orientated
• Χρησιμοποιείται στις περιπτώσεις που η ομάδα που παρουσιάζει μαζί με το ακροατήριο καλούνται να πάρουν μια απόφαση από κοινού για ένα θέμα που έχει τεθεί.
• Μέσα από την διαδικασία ερωτήσεων μπορεί ο εισηγητής με τις απαντήσεις που θα λάβει να διαγνώσει ένα πρόβλημα ή να εντοπίσει τη λύση σε αυτό.
• Συνήθως η αμφίδρομη διαδικασία των ερωτοαπαντήσεων δίνει τη δυνατότητα στην ομάδα να εντοπίσει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των πιθανών λύσεων και να πάρει τη σωστή απόφαση.

Η προετοιμασία μίας Παρουσίασης: 3ο βήμα (συν.)
Pyramid
• Η τεχνική της πυραμίδας χρησιμοποιείται κυρίως από τους δημοσιογράφους του τύπου. Στη προσπάθεια τους να κρατήσουν το ενδιαφέρον του αναγνώστη αμείωτο ξεκινούν την περιγραφή τους με μία «έντονη» παράγραφο, συνεχίζουν προσθέτοντας λίγες ακόμα πληροφορίες αναπτύσσοντας με όλο και περισσότερη λεπτομέρεια το κεντρικό θέμα του άρθρου. Στην πορεία η «ένταση» του κειμένου κορυφώνεται μέχρι που το άρθρο φτάνει στο τέλος του. Ουσιαστικά η ανάγνωση της τελευταίας παραγράφου αρκούσε ώστε να καταλάβει ο αναγνώστης τι ακριβώς θέλει να πει ο δημοσιογράφος.
• Θεωρητικά, υπάρχουν δύο πλεονεκτήματα σε αυτή την τεχνική. Το πρώτο έχει να κάνει με το γεγονός ό,τι στη ροή την παρουσίασης επαναλαμβάνεται η κεντρική ιδέα η οποία σε κάθε επανάληψη της χτίζετε όλο και περισσότερο. Αυτή η επανάληψη αυξάνει την δεκτικότητα των ακροατών αφού κάθε φορά τους γίνεται όλο και πιο κατανοητή. Το δεύτερο πλεονέκτημα της τεχνικής αυτής είναι ότι όταν πλέον κάποιοι από τους ακροατές έχουν αντιληφθεί την κεντρική ιδέα μπορούν να διακόψουν την παρουσίαση μετατρέποντας την σε συζήτηση κάτι το οποίο θα κάνει το κλίμα πιο φιλικό.
• Ωστόσο ο χειρισμός μία τέτοιας παρουσίασης απαιτεί μεγάλη εμπειρία αφού η επανάληψη αυτή μπορεί να γίνει αντιληπτή και κουραστική.

Η προετοιμασία μίας Παρουσίασης: 3ο βήμα (συν.)
The Meaty Sandwich

• Eίναι η πιο απλή και πιο συνηθισμένη δομή παρουσίασης.
• Η χαρακτηριστική ονομασία της αντιπροσωπεύει και την χαρακτηριστική μέθοδο της τεχνικής. Δηλαδή υπάρχει ένα σύντομο και απλό ξεκίνημα, συνεχίζει με την ανάπτυξη του βασικού θέματος και τελειώνει με έναν επίλογο συμπερασμάτων.
• Είναι η ιδανική τεχνική παρουσίασης σχεδόν για όλες τις περιστάσεις ανεξάρτητα από το επίπεδο δυσκολίας ή σημαντικότητας της παρουσίασης.
• Το βασικότερο πλεονέκτημα της είναι ό,τι είναι εύχρηστη και λειτουργική για αυτούς που την χρησιμοποιούν ενώ γίνεται εύκολα κατανοητό το θέμα της παρουσίασης από το κοινό που την παρακολουθεί.

Η «παρουσίαση» μιας Παρουσίασης: Συμβουλή 1η
• Το ξεκίνημα: Τραβήξτε την προσοχή του κοινού σας

Η «παρουσίαση» μιας Παρουσίασης: Συμβουλή 1η (συν.)
• Τα πρώτα 5 λεπτά είναι αρκετά σημαντικά.
• Πριν ξεκινήσει μία παρουσίαση το ακροατήριο σας συνήθως πίνει καφέ, συνομιλεί με τους διπλανούς του ή τακτοποιεί τα πράγματα του. Η διαδικασία αυτή αν δεν ζητήσουμε ευγενικά να ολοκληρωθεί λίγο σύντομα μπορεί να διαρκέσει παραπάνω κι από το χρόνο που χρειάζεστε για την παρουσίαση!
• Αφήστε το κοινό σας να χαλαρώσει και να νιώσει άνετα στο χώρο σας αλλά μην το παρακάνετε!
• Θυμηθείτε ότι ο χρόνος που έχετε στη διάθεση σας είναι μετρημένος και καλό θα είναι να μην χάνετε άσκοπα μέρος από αυτόν.
• Ξεκινήστε λοιπόν ξεκινώντας με τρόπο που θα τραβήξει την προσοχή τους ώστε να συγκεντρωθεί η σκέψη τους στην παρουσίαση σας.
Η «παρουσίαση» μιας Παρουσίασης: Συμβουλή 1η (συν.)
• Ανεβάστε τις στροφές του κοινού σας γρήγορα αλλά μην το παρακάνετε!

Θ. Παπαθανασόπουλος

Η «παρουσίαση» μιας Παρουσίασης: Συμβουλή 2η
• Το ξεκίνημα:Τραβήξτε την προσοχή του κοινού σας
• Μιλήστε τους γι αυτά που πρόκειται να ακούσουν


Η «παρουσίαση» μιας Παρουσίασης: Συμβουλή 2η (συν.)
• «Σκοπός της παρουσίασης αυτής είναι το να σας δείξει κάποιες απλές μεθόδους παρουσίασης ώστε στο μέλλον να έχετε τη γνώση να οργανώσετε με επιτυχία τη δική σας!»
• Να είστε απλοί και συνοπτικοί.
• Δύο αράδες, αν είναι μεστές στο νόημα τους, είναι αρκετές για να αγκιστρώσετε το κοινό σας.

Η «παρουσίαση» μιας Παρουσίασης: Συμβουλή 3η
• Το ξεκίνημα: Τραβήξτε την προσοχή του κοινού σας
• Μιλήστε του για αυτά που πρόκειται να ακούσει
• Χτίστε σχέση με το κοινό σας

Η «παρουσίαση» μιας Παρουσίασης: Συμβουλή 3η (συν.)
• Αν καταφέρετε να κερδίσετε το ακροατήριο σας από την αρχή θα πρέπει να μετατρέψετε την αποδοχή αυτή σε στενή σχέση.
• Μη διστάσετε να δεχθείτε ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της παρουσίασης. Αν είστε καλός χειριστής του κατευθυνόμενου διαλόγου προκαλέστε τις και φυσικά ακούστε τες προσεχτικά!
• Απαντήστε στο ακροατήριο κι όχι μόνο σε αυτόν που σας ρώτησε.
• Ωστόσο βέβαια, ακόμα κι ο πιο ετοιμόλογος ομιλητής να είστε, καλό θα είναι να έχετε προεκτιμήσει τις πιθανές δύσκολες ερωτήσεις.
• Ο λόγος σας προσπαθήστε να είναι ρεαλιστικός και να έχει τόνο φωνής καθημερινής συζήτησης. Είναι καλύτερο από το να είναι διδακτικός.
• Φροντίστε να είστε ευδιάθετος. Λίγο χιούμορ σίγουρα θα βοηθήσει στο να γίνεται ακόμα πιο συμπαθής (ή και αντιπαθής αν είναι black).
• Βάλτε λίγο «θέατρο» στην παρουσίασή σας. Προσοχή όμως, μην το παρακάνετε!
• Kρατείστε οπτική επαφή



Η «παρουσίαση» μιας Παρουσίασης: Συμβουλή 4η
• Το ξεκίνημα: Τραβήξτε την προσοχή του κοινού σας
• Μιλήστε του για αυτά που πρόκειται να ακούσει
• Χτίστε σχέση με το κοινό σας
• «Αποχαιρετίστε» το κοινό σας, αφήνοντας θετικές εντυπώσεις

Η «παρουσίαση» μιας Παρουσίασης: Συμβουλή 4η (συν.)
... και όχι αρνητικές...
Η «παρουσίαση» μιας Παρουσίασης: Συμβουλή 4η (συν.)
• Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός. Το άλλο ήμισυ είναι το κλείσιμο!
• Όταν ολοκληρωθεί η παρουσίαση το κοινό το οποίο την παρακολούθησε θα θυμάται τα τελευταία 5 λεπτά.
• Εκμεταλλευτείτε τα!
• Είναι καλό να μπορείτε μέσα σε 5 λεπτά να μπορείτε να αναφέρετε κωδικοποιημένα τα συμπεράσματά σας και τα επόμενα βήματα τα οποία πρέπει να γίνουν.

Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης
• Δηλαδή, εσείς!
• Για να γίνει κάποιος πολύ καλός στις παρουσιάσεις δεν σημαίνει απαραίτητα ότι πρέπει να έχει και ταλέντο σε αυτό.
• Αυτός που έχει ταλέντο απλά θα αναπτύξει τις δεξιότητες που χρειάζονται πιο εύκολα και πιο σύντομα. Ας δούμε ποιες είναι αυτές.

Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
• Οτιδήποτε κι αν πείτε, οτιδήποτε κι αν δείξετε είστε εσείς.
• Το επίκεντρο μίας παρουσίασης οφείλετε να είστε εσείς και μόνο εσείς.
• Αν απλά είστε αυτός που θα κάνει ανάγνωση της παρουσίασης, κανείς δεν θα θυμάται όταν τελειώσετε τι έχετε πει.
• Ο παρουσιαστής έχει τη δύναμη να απογειώσει μία παρουσίαση αλλά και τη δύναμη να την συντρίψει.
• Για να μην συμβεί το παραπάνω θα πρέπει να δώσετε έμφαση σε λεπτομέρειες που μόνο οι ηθοποιοί δίνουν.

Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Η εναλλακτική «γλώσσας» μας
• Το σώμα μας, μας δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνήσουμε με τους γύρω μας και με άλλους εναλλακτικούς τρόπους εκτός από το στόμα.
• Η γλώσσα του σώματος παίζει σημαντικό ρόλο στη δυναμική μίας παρουσίασης
• Ο πλούτος της γλώσσας του σώματος μπορεί να τονίσει το επίσης αξιόλογο περιεχόμενο της παρουσίασης μας ή μπορεί να κάνει ενδιαφέρον κάτι αδιάφορο!
Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Τα μάτια
• Κοιτάξτε το κοινό σας στα μάτια.
Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Η φωνή
• Μην μιλάτε σιγά γιατί μπορεί το κοινό σας κοιμηθεί!
• Αλλά και ούτε δυνάτα γιατί θα τους εκνευρήσετε...
• Μιλήστε όσο δυνατά χρειάζετε ώστε να μπορούν να σας ακούσουν όλοι καθαρά και όσο ήρεμα χρειάζεται για να σας ¨ακούσουν¨επίσης όλοι.
• Να μιλάτε καθάρα και με σιγουριά.
• Αν είστε άρρωστοι καλύτερα να αφήσετε να παρουσιάσει κάποιος άλλος για σας.
• Μην μασάτε τσίχλα ή καραμέλες!
Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Οι εκφράσεις του προσώπου
• Μην δαγκώνεστε!
• Μη δίχνετε ότι βαριέστε!
• Να είστε όσο σοβαροί χρειάζεται ανάλογα με την περίσταση.
• Οι γκριμάτσες δυσαρέσκειας ή ¨σνομπισμού¨ καλύτερα να λείπουν, ακόμα κι αν ακούσετε την μεγαλύτερη χαζομάρα!
• Μην αφήσετε τις εκφράσεις σας να προδώσουν την αμηχανία ή το τρακ σας ή ακόμα χειρότερα την αδυναμία σας στο να απαντήσετε μία ερώτηση.

Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Η εμφάνισή μας
• Τα ρούχα μας, μας χαρακτηρίζουν.
• Προσαρμόστε το ντύσιμο σας, βάσει με το ντύσιμο του κοινού. Αυτό θα σας φέρει ακόμα πιο κοντά τους.
• Μην ξεχνάτε όμως ότι: Για κάθε δουλειά υπάρχει η αντίστοιχη φόρμα εργασίας.
• Καλό θα είναι να καταφέρετε η ¨φόρμα εργασίας¨ να έχει στοιχεία της προσωπικότητας σας ώστε να νιώθετε άνετα με αυτή.

Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Οι κινήσεις του σώματος
• Μην κρύβεστε πίσω από ένα υπολογιστή ή έναν πίνακα!
• Μην έχετε τα χέρια στις τσέπες σας!
• Μην φοβάστε να περπατήσετε και να πλησιάσετε κοντά στο κοινό σας.
• Δείξτε ότι είστε άνετοι και κινηθείτε στο χώρο.
• Η κίνηση θα σας κάνει να νιώσετε ακόμα πιο άνετα.


Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Ο λόγος μας και οι τεχνικές του
• Make an impression
• Repeat, repeat
• Draw a Sign
• Draw a picture
• Jokes
• Plain Speech
• Short and Sweet
• The narrative
• Rehearsal, rehearsal, rehearsal!
• Relaxation

Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Make an impression
• Το κοινό μας όπως αναφέραμε και σε προηγούμενη διαφάνεια είναι πολύ απασχολημένο. Έχει οικογενειακές υποχρεώσεις, προγραμματισμένα ραντεβού, ίσως και κάποιες απλήρωτες πιστωτικές κάρτες...
• Βοηθήστε τους να συγκεντρωθούν. Αν το καταφέρετε, θα βοηθήσει και τη δική σας συγκέντρωση.
• Ψάξτε να βρείτε αυτό το κάτι το οποίο θα τους κάνει να σας κοιτάξουν στα μάτια.

Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Repeat, repeat
• Μη διστάσετε να επαναλάβετε τα σημαντικά κομάτια της παρουσίασης σας.
• Είναι πολύ σημαντικό να είστε απόλυτα σίγουροι ότι όλοι έχουν καταλάβει τα κύρια σημεία της παρουσίασης. Τουλάχιστον αυτοί οι οποίοι θα κρίνουν τις ιδέες σας πρέπει να είστε σίγουροι ότι σας έχουν καταλάβει.
• Ίσως μία διερευνητική ερώτηση να σας δώσει το στήγμα για το αν είστε σε καλό ή κακό δρόμο.

Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Draw a Sign
• Όχι, μην τρομάζετε! Δεν είναι ανάγκη να ζωγραφίσετε κάτι.
• Υπάρχουν φορές που μπορεί το κοινό σας να χαθεί μέσα στην πληροφόριση της παρουσίασης και να μην ξέρει τι ακριβώς πρέπει να ακούσει.
• Δώστε τους λοιπόν ένα προφορικό σημάδι!
• Οι παρακάτω φράσεις βοηθάνε:
• «Το σημαντικό συμπέρασμα είναι ό,τι... »
• «Και τώρα θα ήθελα να έχω για λίγο την προσοχή σας γιατί... »

Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Draw a picture
• Μία εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις!
• Κάποιες φορές η οπτικοποίηση μίας ένοιας ή αξίας κάνει πιο εύκολη την κατανόηση ενός θέματος.
• Επίσης αυξάνεται κατακόρυφα η αναμνησιμότητα του θέματος από τον ακροατή αφού το μυαλό θυμάται πιο εύκολα μία εικόνα και τα σημαίνοντά της παρά τις λέξεις που την περιγράφουν.
• Ίσως κάποιες φορές να χρειαστεί να ¨μιλήσετε¨ με εικόνες.
• Π.χ. Αντί να πείτε: « Ένας από τους στόχους μας είναι να αυξηθεί το ποσοστό διύσδησης στην αγορά »
• Καλύτερα πείτε: «Στόχος μας είναι να αυξήσουμε το μερίδιό μας στο κομμάτι της πίτας, το οποίο διεκδικούμε»

Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Jokes
• Χρησιμοποιήστε το χιούμορ...
• Μόνο όταν είστε απόλυτα σίγουροι ότι το χιούμορ σας είναι ¨υγιές¨.
• Μην κάνετε σεξιστικά, ρατσιστικά ή άσεμνα αστεία γιατί θα τα γέλια θα σας βγούν ξινά!
• Ωστόσο αν είστε σίγουροι για το εαυτό σας, ένα πετυχημένο αστείο θα χαλαρώσει την αυστηρή διάθεση του κοινού κάτι το οποίο θα λειτουργήσει στη συνέχεια υπέρ σας.

Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Plain Speech (¨Καθαρός¨ λόγος)
• ΝΑΙ! ΝΑΙ! ΝΑΙ!
• Μιλήστε απλά και ξεκάθαρα.
• Μιλήστε σωστά Ελληνικά!
• Αν παρουσιάζετε στα Αγγλικά, μιλήστε σωστά Αγγλικά!
• Μιλήστε τη ¨γλώσσα¨ του κοινού σας

Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Short and Sweet
• Μία μέρα πριν από την παρουσίαση σας, σας καλεί στο γραφείο του ο πρόεδρος της εταιρίας σας, ο οποίος εκείνη τη στιγμή βρίσκεται σε συνάντηση με τους βασικούς μετόχους της εταιρίας και σας λέει: «Έχεις 1 λεπτό στη διάθεσή σου να μας πεις το αυριανό θέμα της παρουσίασης σου» Τί του απαντάτε?
• Πρέπει να είστε σε θέση να δώσετε να καταλάβει ο συνομιλητή σας τι ακριβώς θα παρουσιάσετε, ακόμα και αν βρεθείτε σε τέτοιες αντίξοες συνθήκες.
Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)

The Νarrative
• Όλοι οι άνθρωποι λατρεύουν τις ιστορίες και τα παραμύθια.
• Αν μπορείτε, κάποιο σημείο της παρουσίασης σας να το αναπτύξετε μέσα από μία ιστορία, απλά θα γοητεύσετε το κοινό!
• Π.χ. Η ιστορία του Μ. Αλεξάνδρου είναι μία ενδιαφέρουσα πηγή και σημείο αναφοράς για την υποστήριξη κάποιων σημείων της στρατηγικής σας.

Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)
Rehearsal, rehearsal, rehearsal!
• Πρόβα, πρόβα, πρόβα!
• Είναι το πιο σημαντικό κομμάτι της προετοιμασίας για μία παρουσίαση το οποίο δεν αναπληρώνετε με τίποτα, ακόμα κι αν έχετε γράψει την καλύτερη παρουσίαση.
• Μπορείτε να την κάνετε μπροστά στον καθρέπτη ή σε ένα άδειο αμφιθέατρο ή σε κάποια αίθουσα παρουσιάσεων.
• Mπορείτε να κάνετε πρόβα για το πως θα πείτε αυτά που έχετε να πείτε και στο πως θα κινηθείτε όταν θα τα λέτε.
• Το ιδανικό είναι να κάνετε την πρόβα σας μπροστά σε ένα φίλο.
• Να θυμάστε όμως ότι ο καθρέπτης βλέπει λιγότερα από ότι ο φίλος σας.
Ο παρουσιαστής μίας Παρουσίασης (συν.)

Relaxation
• Λίγο πριν την παρουσίαση για να αποβάλετε το άγχος σας πάρτε κάποιες βαθιές ανάσες για να ηρεμήσετε ή αξιοποιήστε την επιπλέον αδρεναλίνη που εσείς οι ίδιοι έχετε δημιουργήσει.
• Αν κατά τη διάρκεια της παρουσίασης αγχωθείτε για κάποιο λόγο πολύ και δεν το αντέχετε άλλο κάντε μία παύση στη φωνή σας. Αφήστε να περάσει μισό λεπτό. Θα σας φανεί ένας αιώνας, αλλά για το κοινό σας είναι όσος χρόνος χρειάζετε για να βάλει νερό στο ποτήρι του.

Τα ¨εφέ¨ μίας Παρουσίασης
• Δηλαδή τα οπτικά βοηθήματα: Φορητός υπολογιστής, πίνακας, διαφάνειες, projector κ.α.
• Πριν τα χρησιμοποιήσετε απαντήστε στα παρακάτω:
– Είναι απαραίτητα? Πρόκειται να προσθέσουν τίποτα?
– Είναι προέκταση του λόγου μου?
– Διαβάζονται από όλους?
– Ενισχύουν αυτό που θέλω να πω?
– Τραβούν την προσοχή όσο πρέπει?
– Ξέρω να τα χρησιμοποιώ?


Τα ¨εφέ¨ μίας Παρουσίασης (συν.)
Μερικές συμβουλές:
• Να έχετε ένα και μόνο ένα σταθερό σημείο για διαφάνεια ή πίνακα.
• Να χειρίζεστε μόνοι σας τις διαφάνειες. Έτσι έχετε εξ΄ ολοκλήρου τον έλεγχο.
• Έλεξτε ξανά και ξάνα τα πάντα πριν την παρουσίαση. Ως γνωστόν αν είναι να πάει κάτι στραβά, τότε θα πάει!
• Διαβάστε τις λέξεις, στη συνέχεια αναπτύξτε.
• Αν η αίθουσα που παρουσιάζετε είναι μεγάλη φροντίστε να έχετε ένα φως επάνω σας ή στο πρόσωπο σας.
• Προσέξτε μην κλέψουν τα μηχανήματα την παράσταση από εσάς τον ίδιο.



Οι 10 (τελευταίες) συμβουλές της Παρουσίασης
• Ενθαρρύνετε τις ερωτήσεις.
• Ακούστε τες προσεχτικά.
• Κρατήστε οπτική επαφή με τον ερωτώντα, αλλά απαντήστε στο κοινό.
• Να είστε συνεργάσιμος.
• Να είστε σύντομος στις απαντήσεις.
• Αν δεν την ξέρετε, τότε δεν την ξέρετε!
• Αν την ξέρετε μην φλιαρίσετε. Απαντήστε και προσχωρήστε στην επόμενη.
• Εκτιμήστε πιθανές ερωτήσεις από πριν.
• Προβάρετε τις απαντήσεις σας.
• Να κάνετε όλα τα παραπάνω.

Checklist
q Ποιον θα προσπαθήσω να πείσω?
q Τι θέλω να πετύχω?
q Έχω όλα τα στοιχεία που χρειάζομαι?
q Είναι το υλικό μου κατάλληλο?
q Έχω κρατήσει σημειώσεις? Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης μπορεί να δεχθώ ερωτήσεις.
q Έχω κάνει 3-4 φορές πρόβα?
q Άκουσα τον εαυτό μου στο μαγνητόφωνο?
q Χρονομέτρησα την παρουσίαση μου?
q Έχω ελέγξει την αίθουσα και τον εξοπλισμό?
q Συμπλήρωσα όλη την checklist????



Συμπεράσματα!
• Όλα τα παραπάνω είναι απλά δεξιότητες τις οποίες θα αναπτύξετε μόνο μέσα από την πράξη!
• Προσοχή! Δεν είναι θεωρητικό μάθημα για παπαγάλους...
• Για να γίνετε ένας πετυχημένος παρουσιαστής πρέπει πρώτα να κάνετε πολλές αποτυχημένες παρουσιάσεις!
• Την επόμενη φορά είναι η σειρά σας! Τι λέτε?


Written by Th. Georgedakis for "presentation skills" seminars for Athens Media Lab (BCA) May 2005

0 Comments:

Post a Comment

<< Home